Pokud jste se někdy v kurzu angličtiny učili z dobře známé série English File, 100% to byla učebnice, která prošla skladem společnosti MEGABOOKS CZ. Největší distributor cizojazyčné literatury v ČR je na českém trhu už 30 let, dováží literaturu z celého světa a každoročně jeho sklady projde téměř jeden a čtvrt milionu knih ze všech možných oborů.

Sedíme v kanceláři ředitele společnosti MEGABOOKS CZ, Jiřího Mikeše, který zrovna říká, že během 14 dnů k nim do skladu přijede 400 palet s knihami. Jak jejich zaskladnění a distribuci zvládnou? Bude to chvilkový výkyv, který zvládnou rychle. A to i díky fungující IT správě, kvalitní infrastruktuře a správně nastaveným procesům. A mě zajímá, jestli si ještě vzpomene na úplné začátky se společností COM Group.

Pan Mikeš se usmívá, pamatuje si to moc dobře. Nejdřív ale popisuje, co spolupráci s naší společností předcházelo

„Protože jsem vystudovaný IT manažer, tak jsem se před třemi lety začal zajímat o to, jak u nás ve firmě vlastně IT funguje. Tehdejšímu dodavateli jsme platili kolem 100 tisíc měsíčně a já jsem chtěl vědět za co. Bohužel jsem se toho moc nedozvěděl, firma nebyla schopná jednoznačně předložit jaká a kolik IT zařízení máme na jednotlivých pracovištích a kolik jich vlastně spravují.

Sklad Megabooks ve Vyškově obsahuje jak běžně prodávané učebnice, beletrii, tak i knihy, jejichž hodnota dosahuje desítek tisíc korun.

No a když jsem šel ještě více do hloubky, tak se firma naštvala a dala nám v podstatě ze dne na den výpověď.“ popisuje situaci ředitel společnosti, která je výhradním distributorem Oxford University Press. Firma mu nakonec přislíbila spolupráci alespoň do konce měsíce, ani tak ale nezbývalo moc času najít náhradu.

Jiří Mikeš naštěstí už pár měsíců sbíral informace na trhu s IT firmami, takže zas tak úplně zaskočený nebyl. Ptám se, jestli přemýšlel i o jiném dodavateli než o COM Group. „Ano, rozhlížel jsem se po trhu, po firmách, které by naši IT správu mohli převzít a zjistil jsem, že jich zase tolik, které umí IT správu dělat komplexně a plošně, po celé ČR není. Ve finálovém výběru byla ještě jedna společnost, která sídlila ve stejné budově jako naše pražská kancelář. Měli jsme tam také naše servery, takže nám původně přišlo logické, že by správu dělali oni, protože by to měli všechno po ruce.“

Proč teda nakonec vybrali COM Group? „Z mnoha důvodů. Je zajímavé, jak firmy spravující IT v podstatě dělající jednu činnost, dokážou plnit svoje poslání každá úplně jinak, v jiné kvalitě a obrovském finančním rozptylu.“ popisuje své tehdejší překvapení. „Je neuvěřitelné, že vám někdo dokáže nabídnout mizernou službu, a ještě si ji nehorázně nacenit. Takže ta vaše nabídka prostě dávala smysl, to řešení dávalo smysl a už nám to dává smysl tři roky.“

V čem konkrétně jim náš tým z COM Group tehdy pomohl? „Začali jsme rychle. Protože nám v serverovně v polovině července umřel hlavní switch, takže najednou nešlo nic. Zavolal jsem předchozímu správci IT a on mi řekl ať si s tím dělám, co chci… Vždyť jste říkali, že nás budete ještě do konce měsíce spravovat… To jo, ale ten switch si sežeňte, kde chcete… No a v tu chvíli jsem zavolal panu Krušandlovi (IT manažer COM Group) a switch už instalovali vaši technici. Takto jsme de facto začali.“ líčí, teď už úsměvnou historku.

Od té doby se v MEGABOOKS CZ udělalo hodně práce: serverovna se uklidila a vyčistila, začalo se na maximum využívat do té doby nevyužité železo, IS se dostaly na daleko lepší výkon, optimalizovaly se databáze (přeinstalováno, změněno, rozchozeno, dokoupeny certifikáty a zlegalizováno). Pak se začaly dělat sekundární servery, geografické clustery a další řešení. V loňském roce se napojilo automatizované skladové hospodářství a už na něm běží i dceřiná slovenská firma MEGABOOKS SK.

Jiří Mikeš ukazuje police, kde jsou nachystané knihy přivezené na speciální objednávku   zákazníka.

Rekordem jsou čtyři minuty. Díky optimalizovaným procesům se knížka od rozbalení z palety a umístění na speciální   polici nejblíž balící lince ohřála na polici právě  jen zmiňované 4 minuty. Pak pokračovala na balící linku a k zákazníkovi, který na ni čekal.

„Při pořizování sekundárního serveru mi původně hardwarové řešení připadalo předimenzované, ale nyní se to ukazuje jako skvělé rozhodnutí, které nám umožňuje další rozvoj.“ „Teď bychom byli před daleko vyššími investicemi“ dodává Radim Krušandl.

„Pomohli jste nám taky v době Covidu, abychom se rozvinuli technologicky a přizpůsobili práci na dálku on-line. Do té doby jsme byli zvyklí všichni stacionárně chodit do firmy. Dneska je mi opravu jedno, kde ti lidi jsou – Praha, Brno, Bratislava, v zahraničí na služební cestě, na home office… Dokážeme plnohodnotně pracovat a přistupovat ke všem systémům odkudkoli, takže i to se nám společně povedlo.“

Můžu s čistým svědomím říct, že kdybyste se nás před těmi třemi lety neujali jako správce sítě, tak bychom si rozhodně nemohli dovolit dělat to, co děláme dnes.“ S těmito slovy uzavírá pan Mikeš naši návštěvu.

Co si myslí, že je důležité sdělit firmám, které zvažují spolupráci s COM Group?

Jiří Mikeš ve dvou bodech shrnuje:

1. Určitě důležitá je skvělá, profesionální, otevřená a přátelská spolupráce, a komunikace pracovníků COM Group s jednotlivými dodavateli informačních systémů a informatických služeb.

 

2. Infrastrukturu IT máme na takové úrovni a v takové kondici, že si můžeme dovolit věnovat více času, práce a finančních prostředků rozvoji a modernizaci IT infrastruktury a IT služeb namísto nekonečným opravám a zajištění základních funkcí neboli efektivní využití zdrojů.