Nebezpečí číhá uvnitř
Autor: Věra Papírníková
Doba čtení: 3 minuty.
Podle zkušenosti našich specialistů jsou za ztrátu nebo neoprávněné vynesení dat z firmy ve více než 60 % případů zodpovědní zaměstnanci. Můžou to být zaměstnanci na odchodu, kteří záměrně odnesou výkresy, data ze CRM, účetních systémů, obchodní nabídky a ceníky a v nejhorším případě i osobní data o zaměstnancích. Nejčastěji ale k takovéto ztrátě dojde bez zlého úmyslu prostou neznalostí uživatele.
Představte si situaci, která se teď, v letních měsících často stává. Obchodník jedné nejmenované firmy v pátek zůstal neplánovaně viset na D1, nestihl už přijet zpět do firmy a v sobotu odlítal na dovolenou. Slíbil potenciálnímu zákazníkovi, že mu pošle návrh smlouvy, ceník a detailní návrh řešení automatizačního procesu ve výrobě, které byly uloženy na firemním serveru. Z domu se tam v sobotu nemohl připojit, a tak před odletem napsal asistentce, aby dokumenty poslala. Ta v pondělí přišla, přečetla si email a pokusila se dokumenty odeslat. Balíček byl však moc velký, takže ho vzala a uložila na veřejný portál pro sdílení a potenciálnímu zákazníkovi poslala link pro stažení. Co se v tuto chvíli stalo? Duševní vlastnictví, ceny a podmínky byly v tu chvíli jednoduše dostupné komukoliv s přístupem k internetu.
Staré cesty zabezpečení dat, které se v minulosti ve firmách používaly už nefungují…nepočítají totiž s proměnnou, kterou je člověk. Odpovědí na tento problém je tzv. DLP – Data Lost Protection, tedy zabránění ztrátě dat. Nástroj, který dokáže ochránit data firmy proti neoprávněnému vynesení, odeslání, kopírování. To samozřejmě není to jediné, co nástroj umí. Má spoustu dalších super funkcí.
A pro koho je tento produkt vhodný? Je jasné, že pro firmy, které jsou z podstaty svého podnikání závislé na ochraně svého duševního vlastnictví jako jsou architekti, projektanti, grafici. Pak také právníci, lékaři a účetní firmy, pro které je ochrana dat jejich klientů naprosto zásadní záležitostí. To ale není všechno. Přechodem k hybridnímu způsobu práce (home office, chalupa, dovolená nebo pracovní cesty do zahraničí) jsou vaše data neustále v pohybu a tím i ve větším nebezpečí zneužití.
Podle šéfa strategického rozvoje (dříve CEO) společnosti Safetica, Petra Žikeše, jsou bývalí a stávající zaměstnanci nejběžnějšími faktory pro 63 % bezpečnostních incidentů ve firmách.
Jak se nebezpečnému nakládání s daty firmy ze strany zaměstnanců bránit? Máte v podstatě dvě možnosti – proškolit své zaměstnance, aby věděli, jak s daty zacházet a jak se vyhnout nežádoucí manipulaci. Doporučujeme objednat si naše školení IT bezpečnosti pro firmy. Nebo si pořídit DLP.
Například DLP Safetica NXT, které má hned několik výhod:
- Jednoduchá a rychlá instalace
- Měsíční či roční předplatné podle počtu uživatelů
- Platíte jen za ty licence, které skutečně v daný měsíc využíváte
- Snadno nastavitelná pravidla detekce incidentů a ochrany citlivých dat, přehledné reporty a protokoly pro vyšetřování incidentů
Přečtěte si také…
Jak čelit kyberhrozbám a ochránit podnik před útoky
Jak může vaše firma lépe chránit svá digitální aktiva před kybernetickými hrozbami? IT bezpečnost pro firmy je klíčem k úspěchu. Pečlivé plánování a implementace robustních bezpečnostních opatření vám umožní čelit útokům a minimalizovat riziko narušení citlivých...
Záruka elektromobilita
Cílem projektu bylo pořízení elektrického vozidla Volkswagen ID.7 pro potřeby společnosti COM Group a.s., za účelem modernizace vozového parku a úspory provozních nákladů. Investice do nového elektrického vozidla je v souladu se zásadními strategickými dokumenty...
Outsourcing IT
Co je to outsourcing IT?Outsourcing IT je využití externích poskytovatelů služeb k efektivnímu fungování podnikových procesů, služeb a infrastruktury, které potřebují podporu IT. Cílem je zlepšit a zrychlit tyto procesy tak, aby přinesly společnosti lepší obchodní...